The Cure

Albumy:
Three Imaginary Boys 1979
Boys Don't Cry 1979
Seventeen Seconds 1980
Faith 1980
Pornography 1981
The Walk 1983
Japanese Whispers 1983
The Top 1984
Concert-The Cure live 1984
The Head On The Door 1985
Standing On The Beach-The Singles 1986
Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me 1987
Disintegration 1989
Mixed Up 1990
Entreat 1991
Wish 1992
Show 1993
Paris 1993
Wild Mood Swings 1996
Galore-The Singles 1987-1997 1997
Bloodflowers 2000
Greatest Hits 2001
Join The Dots 2004
The Cure 2004

Wazniejsze single:
Boys don' t cry 1979/1986
A forest 1980
Let's go to bed 1982
The walk 1983
The love cats 1983
In between days 1985
Close to me 1985
Catch 1987
Just like heaven 1987
Lullaby 1989
Lovesong 1989
Pictures of you 1990
Friday i' m in love 1992
The End Of The World 2004

Opracowanie: Falsestuff




Biografia:

W 1976 roku czterej koledzy z St. Francis Primary School w mieście Crawley w angielskim hrabstwie West Sussex: gitarzysta i (po trzech nieudanych próbach z innymi kandydatami) wokalista Robert Smith (ur. 21 IV 1959, Blackpool), basista Michael Dempsey (ur. 29 XI 1958, Salisbury; obecnie Harare w Zimbabwe), perkusista Lawrence "Lol" Tolhurst (ur. 3 II 1959, Horley) i drugi gitarzysta Paul "Porl" Thompson (ur. 8 XI 1957. Wimbledon) założyło zespół pod nazwą Easy Cure-kolejną wersję wcześniejszego projektu pn. Malice, w którym udzielał się również niejaki Marc Ceccagno. Formacja została dostrzeżona na jednym z koncertów przez koncern Hansa Ariola, jednak po niedługim czasie muzycy, nie mogąc znaleźć wspólnego języka z firmą, wypowiedzieli warunki umowy. Szczęśliwie taśma demo z inspirowanym twórczością Alberta Camusa utworem "Killing An Arab" trafiła do rąk Chrisa Parry'ego z Polydor Record. W rezultacie wydała go na singlu w grudniu 1978 niezależna kompania Small Wonder. Kiedy w 1979 Parry utworzył własną firmę płytową Fiction, grupa-występująca już bez Thompsona i pod skróconą nazwą The Cure-znalazła się wśród jego podopiecznych.

Pierwszymi owocami współpracy była reedycja "Killing An Arab" w lutym 1979, której towarzyszyła premierowa trasa The Cure po Wielkiej Brytanii, przede wszystkim zaś wydany 3 miesiące później debiutancki album zespołu-"Three Imaginary Boys". Mimo, że Easy Cure zaczynało jako kapela punkowa, materiał ten zapowiadał powstanie nowego gatunku-rocka gotyckiego. Płyta oraz wydane w tym okresie single-nawiązujący do brzmienia lat 60. "Boys Don't Cry" i "Jumping Someone Else's Train" zdobyły sporą popularność wśrófd alternatywnej publiczności, jednak dopiero promujący kolejny krążek-"Seventeen Seconds" utwór "A Forest" trafił do pierwszej czterdziestki brytyjskich notowań. Ówczesny dorobek formacji obejmuje również małą płytkę "I'm A Cult Hero" wydaną pod szyldem "Cult Heroes". Wkrótce po jej emisji nowym basistą Cure został Simon Gallup (ur. 1 VI 1960, Duxhurst; poprzednio Lockjaw; Dempsey przeniósł się do The Associates), a klawiszowcem-Mathieu Hartley (ur. 4 II 1960, Smallfield, poprzednio Mag Spies).

"Seventeen Seconds", m.in. dzięki rozszerzeniu składu o keyboardzistę, przyniosło muzykę mocniejszą i bardziej eksperymentalną. Hartley opuścił jednak The Cure podczas australijskich występów w ramach ich pierwszej światowej trasy promocyjnej, jako kolejny po Dempseyem muzyk skłócony ze Smithem. W tym samym czasie podobną decyzję podjął Gallup, którego miejsce zajął Phil (Phillip) Tornaley (ur. 5 I 1960, Londyn). Nowym klawiszowcem został dopiero w 1982 Tolhurst. Wcześniej jednak grupa wydała dwa kolejne albumy-"Faith" (1981) i "Pornography" (1982), które-mimo melancholijnego, surowego nastroju i introspektywnego charakteru jeszcze umocniły jej pozycję w brytyjskim rockowym swiatku. "Pornography" jako pierwszy LP zespołu trafił do pierwszej dziesiątki UK Top 40. Z tymi dokonaniami kontrastował wręcz taneczny singiel "Let's Go To Bed" wydany pod koniec 1982, pierwszy wydany i promowany w USA.

Niestety, w 1983 przyszłość zespołu stanęła pod znakiem zapytania. Faktycznie tworzyły go tylko dwie osoby: Smith i Tolhurst. Jedynym śladem aktywności grupy była piosenka "Lament" nagrana na potrzeby składanki magazynu "Flexipop" przez Smitha i Steve'a Severina ze Siouxsie & The Banshees. Wpracy nad krążkiem "Hyaena", podobnie jak w 1979 podczas wspólnej trasy koncertowej lider Cure z powodzeniem spełniał rolę ich gitarzysty. Również w 1983 razem z Severinem i Jeanette Landrey utworzył formację "The Glove", która jednak wydała tylko jeden album pt. Blue Sunshine.

Marazm został przewyciężony późnym latem 1983, kiedy Smith, Tolhurst, Tornalley i nowy bębniarz Andy (właść. Clifford) Anderson (ur. 30 I 1951, Londyn; poprzednio Briliant) zarejestrował nowy singiel-"The Lovecats". Odniósł on duży sukces, trafiając w Wlk. Brytanii do pierwszej dziesiątki (poprzedni-"The Walk", dzieło jedynie Smitha i Tolhursta-otworzył formacji drzwi Top 20). W światowym tournee promującym nowy, utrzymany w poważniejszym tonie niż "Lovecats" album-The Top, kwartet wzmocnił znany z Easy Cure Porl Thompson. Po zakończeniu trasy odeszli Anderson i Tornalley. W nowym składzie, przygotowującym "The Head On The Door" znaleźli się pownownie Gallup (poprzednio Fools Dance) oraz perkusista Boris williams (ur. 24 IV 1957, Wersal; poprzednio Thompson Twins). Wydany w 1985 materiał trafił jako pierwszy do pierwszej setki zestawień Billboardu. CD oraz towarzyszące mu single wykazywały dobrą twórczą formę Cure, problemem stał się jednak alkoholowy nałóg Tolhursta, którego w nowej trasie często musiał wyręczać przy keyboardzie Roger O'Donnell (ur. 29 X 1955; poprzednio Psychedelic Furs).

Kolejne albumy: kompilacja "Standing On A Beach" (jej odpowiednik video nosił tytuł "Staring At The Sea") oraz eklektyczny, podwójny "Kiss Me Kiss Kiss Me" zdobyły Cure wielu nowych fanów w Stanach Zjednoczonych. Pochodzący z niego utwór "Just Like Heaven" jest uważany przez Roberta Smitha za najlepszy w historii zespołu. W sierpniu 1986 jeden z koncertów grupy we Francji został nagrany przez reżysera teledysków kapeli, Tima Pope'a. Zapis tego wydarzenia nosi tytuł "The Cure In Orange". W 1987 Cure nagrało utwór "To The Sky", który znalazł się na składance ich firmy "Stranger Than Fiction". W sierpniu 1988 Robert Smith poślubił Mary Poole, swoją dziewczynę jeszcze z czasów szkolnych.

Pół roku później podjął inną ważną decyzję-zdecydował rozstać się ze swoim starym przyjacielem Tolhurstem. Smith usprawiedliwiał zwolnienie Lola jego małym wkładem w twórczość Cure, co zaowocowało wytoczeniem przez byłego klawiszowca procesu, który miał zapewnić mu wypłatę zaniżonych rzekomo w kontrakcie honorariów za skomponowane utwory. Na razie jednak muzycy cieszyli się z sukcesu ósmego krążka-"Disintegration". Pomimo bijącej z niego melancholii i zadumy nad przemijaniem czasu, dotarł on do trzeciej pozycji w Wlk. Brytanii. Singiel "Lullaby" wspiął się na piąte miejsce notowań w Zjednoczonym Królestwie, zaś ilustrujący go teledysk otrzymał nagrodę podczas ceremonii rozdania Brit Awards. Niedługo później "Lovesong" wywalczył drugą lokatę amerykańskiego Billboardu. Do tej pory Cure nie udało się powtórzyć tych rezultatów. Podczas tournee promocyjnego, zespół po raz pierwszy zagrał na amerykańskich i brytyjskich stadionach. Kolejnym sukcesem było "Mixed Up", dwupłytowe wydawnictwo z dokonanymi przez najlpeszych DJ-ów remixami starych hitów.

W 1991 muzycy odebrali kolejną nagrodę Brit Awards-tym razem w kategorii "najlepszy zespół brytyjski". Wydany w następnym roku krążek "Wish" przebił nawet osiągnięcia "Disintegration: w Wlk. Brytanii znalazł się na szczycie list przebojów, w USA na drugiej pozycji. To właśnie z niego pochodzi jedno z najlepiej kojarzonych nagrań Cure-"Friday, I'm In Love". W jego tworzeniu wzięła udział kolejna nowa twarz-klawiszowiec i gitarzysta Perry Bamonte (ur. 3 IX 1960), który wcześniej opiekował sie instrumentami zespołu w trasach (zastąpił O'Donnella). Koncerty ówczesnego tournee zostały uwiecznione na filmie "Show" oraz albumach "Show" i "Paris". W czerwcu tego roku z kapeli odszedł Porl Thompson (przeniósł się do formacji Jimmy'ego Page'a i Roberta Planta). Dwa miesiące póżniej rozpoczął się wspomniany wcześniej proces Tolhurst vs. Smith & Fiction Records. Jesienią 1994 spór został rozstrzygnięty na niekorzyść Lola, którego koszty postępowania wpędziły w poważne długi.

Po udanym koncercie na festiwalu Glastonbury w 1995 rozpoczęła się praca nad albumem "Wild Mood Swings". W międzyczasie grupa nagrała swoją wersję "Purple Haze" na płytę w hołdzie Jimmy'emu Hendrixowi oraz utwory do soundtracków: horroru "The Crow" ("Burn") i filmu "Judge Dredd" ("Dredd Song") oraz przeróbkę "Young Americans" Davida Bowie na składankę radia XFM. Nie brał już w tycyh projektach udziału Boris Williams-na perkusji zagrał zwerbowany poprzez ogłoszenie Jason Cooper (ur. 31 I 1967), na gitarze-Bamonte, zaś przy syntezatorze ponownie zagościł O'Donnell. Nowa trasa koncertowa objęła ponad 100 estrad. W lutym 1998 (już po wydaniu kolejnej składanki singli-"Galore") Robert Smith pojawił się w jednym z odcinków kultowej kreskówki "South Park".

"Wild Mood Swings" przyniosło piosenki lżejsze i bardziej chwytliwe niż poprzedniczki, jednak już "Bloodflowers" z 2000 roku zostało nazwane przez jednego z dziennikarzy "trzęcią częścią ciemnej trylogii" (po "Pornography" i "Disintegration"). Smith sugerował, że może być to ostatnie dzieło Cure, jednak jego wypowiedzi nie zostały potraktowane poważnie. I słusznie, ponieważ formacja w styczniu 2002 podpisała nowy kontrakt-z firmą Rossa Robinsona "I Am". Jej owocem była na razie ostatnia płyta studyjna kwintetu, zatytułowana po prostu "The Cure", zgodnie uznana za jedną z najlepszych w ich karierze. W międzyczasie ukazała się jeszcze składanka "Greatest Hits" (2001), DVD "Dark Thrilogy" (zapis koncertu w berlińskim Tempodromie w 2003) oraz kolekcja rzadkich nagrań "Join The Dots" (2004). W maju bieżącego roku doszło do kolejnych zmian w składzie: Smith zwolnił Bamonte i O'Donnella. Cure stał się triem złożonym ze Smitha, Coopera i Simona Gallupa. W czerwcu ogłoszono, że w trasie wzmocni ich Porl Thompson.

Od wielu lat The Cure cieszy się dużą popularnością w Polsce. Cztery utwory ("Just Like Heaven", "Lullaby", "Lovesong" i "Last Day Of Summer") trafiły na pierwsze miejsce Listy Przebojów Trójki. Zespół dwukrotnie koncertował w Polsce-w 1996 roku (Spodek) i 2000 (Hala Sportowa w Łodzi).



Linki:
www.vh1.com/artists/az/cure/bio.jhtml
music.yahoo.com/ar-310854-bio--The-Cure
http://www.musicstrands.com/action/detailArtistBio/artistId/5872
http://imaginaryboys.altervista.org/english/cure/biography.htm
www.thecure.pl

Skomentuj artykul na forum!:

Rozmiar: 2861 bajtów


Rozmiar: 22535 bajtów

Uwaga Dj radiowii inni !! Wykorzystujac zawarte na tej stronie informacje podajce zrodlo, z ktorego czerpiecie :)