Depeche Mode

Rozmiar: 73388 bajtów

Albumy:
Speak And Spell 1981
A Broken Frame 1982
Construction Time Again 1983
People Are People 1984 (USA)
Some Great Reward 1984
The Singles 81-85 1985
Catching Up With Depeche Mode 1985 (USA)
Black Celebration 1986
Music For The Masses 1987
101 1989
Violator 1990
Songs Of Faith And Devotion 1993
Songs Of Faith And Devotion Live 1993
Ultra 1997
The Singles 86-98 1998
Exciter 2001

Wazniejsze single:
Dreaming of Me 1981
Just Can't Get Enough 1981
See You 1982
Everything Counts 1983
People Are People 1984
Master and Servant 1984
Blasphemous Rumours 1984
Shake The Disease 1985
Stripped 1986
A Question of Time 1986
Strangelove 1987
Never Let Me Down Again 1987
Everything Counts Live 1989
Personal Jesus 1989
Enjoy The Silence 1990
World in My Eyes 1990
I Feel You 1993
In Your Room 1994
Barrel Of A Gun 1997
It's No Good 1997
Only When I Lose Myself 1998
Dream On 2001
Freelove 2001

Opracowanie: Waltari & Pistons




Biografia:
Jedna z najbardziej legendarnych grup brytyjskich powstała jesienią 1979 roku w Basildon w stanie Essex. Założyli ją Andy Fletcher (ur. 8.07.1960), Martin Lee Gore (ur. 23.07.1961) oraz Vince Clarke (właściwie Robert Moore, ur. 3.07.1960). Ironicznie na samym początku miała to być kapela rockowa - Clarke i Gore grali na gitarach, a Fletcher na basie. Zamiast uzupełnić skład o perkusistę, chłopcy zamienili dotychczasowe instrumenty na syntezatory. Po przyjęciu do składu wokalisty Davida Gahana (ur. 9.05.1962) zespół zmienił nazwę z Composition Of Sound na Depeche Mode (od francuskiego magazynu mody). W czasie jednego z wczesnych występów DM, ich muzyką zainteresował się Daniel Miller, szef wytwórni płytowej Mute Records. Gahan i spółka postanowili powierzyć Millerowi swój los. Porzucili dotychczasowe zajęcia (m.in. Gore pracował w banku, a Fletcher był agentem ubezpieczeniowym) i na poważnie zajęli się muzyką. Wydana w 1981 roku płyta "Speak And Spell" odniosła spory sukces, a zespół wpisano w popularny wówczas nurt new romantic. Jeszcze w tym samym roku grupę opuścił Clarke - jak twierdził, przytłoczył go sukces zespołu (po odejściu najpierw założył grupę Yazoo, a potem Erasure). Jego miejsce zajął Alan Wilder (ur. 1.06.1959), który opuścił grupę w maju 1995 roku. Większość utworów na pierwszą płytę napisał Clarke. Po jego odejściu rolę kompozytora i tekściarza przejął Gore. Już na drugim albumie "A Broken Frame" dało się zauważyć jego ogromny talent do pisania nietuzinkowych piosenek. Duże znaczenie miało pojawienie się w zespole Wildera, który do swojego odejścia odpowiadał za ostateczny kształt i brzmienie piosenek DM, a kilka razy dał się poznać jako kompozytor. Trzeci krążek "Construction Time Again" był ostatecznym zerwaniem DM z nurtem new romantic. Grupa wypracowała własny styl, łącząc przebojowość z zimnymi brzmieniami elektronicznymi, czy nawet industrialnymi. Kolejne płyty uczyniły z DM gwiazdę formatu światowego (choć do tej pory w rodzinnej Wielkiej Brytanii grupa pozostaje niedoceniona). Zespół niemal rok w rok grał wyprzedane trasy koncertowe w USA i Europie. Pierwszy poważny kryzys nadszedł w 1986 roku i chyba wtedy grupa była najbliższa rozwiązaniu. Efektem wewnętrznych animozji, które udało się załagodzić, stał się najmroczniejszy album w historii grupy - "Black Celebration". Kolejny album "Music For The Masses" przyniósł odrobinę lżejszy repertuar, ale jednocześnie bardziej dojrzały. DM znowu ruszyło w trasę po świecie. Na jej zakończenie grupa zagrała koncert w Rose Bowl w Pasadenie w Kalifornii dla 75 tys. fanów. Olbrzymia trasa zostala udokumentowana filmem "101" oraz płytą pod tym samym tytułem. Kolejny album "Violator" z 1990 roku był jeszcze bardziej przebojowy. Prawdziwymi hitami stały się "Personal Jesus" (jeden z najlepiej sprzedajacych się singli w historii USA) i "Enjoy The Silence". Przy okazji tego pierwszego zespół oskarżano o bluźnierstwo, gdy tymczasem Gore napisał piosenkę zainspirowany wspomnieniami Priscilli Presley o jej mężu (o bluźnierstwo oskarżono DM także w 1984 roku za tekst piosenki "Blasphemous Rumours"). W tym samym roku Depeche Mode zorganizowało akcję podpisywania "Violatora" w La Cienega Boulevard Record Store. Przyszła niewyobrażalna rzesza 17 tys. fanów i doszło do zamieszek, w wyniku których musiano akcję odwołać. Popyt na ich płyty (do tej pory sprzedali ponad 50 mln) oraz koncerty rósł. W czasie "World Violation Tour" w Nowym Jorku i Los Angeles sprzedano 40 tysięcy biletów w ciągu kilku godzin. Pod koniec trasy David Gahan zdecydował o przeniesieniu się z Anglii do Los Angeles. Był zmęczony statusem gwiazdy i chciał rozstać się z kolegami. Gdy jednak usłyszał nowe piosenki Gore'a, zmienił zdanie. Światu pokazał się z długimi własami, brodą - bez charakterystycznego "lotniska" na głowie. Dość szybko rozniosła się też wieść o jego uzależnieniu od narkotyków. Nagrana w 1993 roku płyta "Songs Of Faith And Devotion" przez wielu fanów i krytyków uznawana jest za najdoskonalsze dzieło DM. Gahan zarządał wprowadzenia żywej perkusji (zagrał na niej Wilder) i mocniejszej gitary. W studio wsparły grupę wokalistki gospel. Najdłuższa w historii grupy trasa promująca płytę okazała się tragiczna. Gahan przeżył atak serca, a Fletcher załamanie nerwowe (na części tourne zastąpił go zaprzyjaźniony z zespołem klawiszowiec Darryl Bamonte). W końcu, niezadowolony z sytuacji w zespole, szeregi DM opuścił Alan Wilder (skupił się na solowym projekcie Recoil). Gahan przeżył jeszcze próbę samobójczą i śmierć kliniczną spowodowana przedawkowaniem, aż zagrożony więzieniem trafił na odwyk. Dopiero w 1997 roku ukazała się nastepna płyta DM "Ultra". Równie mroczna i rockowa jak poprzednia. Zespół nie promował jej trasą koncertową. Gahan był na to zbyt słaby. Wraz z kolegami (oraz wspomagającymi ich na żywo klawiszowcem, perkusistą i dwiema wokalistkami) ruszył w trasę dopiero rok później, promując zbiór największych hitów "The Singles 86-98". Kolejna płyta DM "Exciter", lżejsza brzmieniowo i repertuarowo od poprzedniej, ukazała się w 2001 roku, przynosząc przeboje "Dream On" i "Freelove". W tym samym roku zespół po raz drugi odwiedził Polskę (poprzednio był w 1985 roku). Rok 2003 przyniósł solowe płyty Gore'a (w jego przypadku już drugi zbiór coverów "Counterfeit 2", poprzedni wydał w 1989 roku) i debiut Gahana "Paper Monsters" (promujący płytę Gahan z towarzyszącymi muzykami zagrał koncert w katowickim "Spodku"). Natomiast Fletcher w lutym 2004 roku zaprezentował się w warszawskiej "Stodole" jako didżej. Warto również odnotować, że Depeche Mode jako jedyny chyba zespół wykształtował wokół siebie subkulturę "depeszowców", czy też "depeszy". W Polsce jest ona silna do tej pory, a na zloty fanów potrafi przyjechać nawet tysiąc osób. Ponadto bez przerwy na świecie ukazują się płyty z coverami DM. Na tej nabradziej znanej "For The Masses" hołd DM złożyli m.in. The Cure, The Smashing Pumpkins, Rammstein, Deftones i Monster Magnet. Za ich piosenki zabierają się wykonawcy pop, synthpop, techno, ebm, przedstawiciele gotyku, industrialu, a nawet rapu i death metalu (polski Vader). W Polsce ukazały się dwie składanki nagrane w hołdzie DM: "Master Of Celebration" (m.in. Soyka, Agressiva 69, Blenders, Ziyo, Moonlight i Fading Colours) i "Mode In Poland". Jest rok 2004 i DM przeżywa kolejny kryzys. Gahan zapowiada, że weźmie udział w ewentualnej sesji nagraniowej, jeśli będzie mógł napisac piosenki na nowy album. Jeśli nawet "chłopcy z Basildon" nie nagrają nowej płyty, i tak na stałe wpisali się w historię światowej muzyki, wyznaczając nowe muzyczne ścieżki.

Linki:
Oficjalna strona Depeche Mode
Dyskografia
Polska strona DM
http://www.askmen.com/men/entertainment/56c_depeche_mode.html
http://www.angelfire.com/md/depechemode/bandhistory.html

Skomentuj artykul na forum!:

Rozmiar: 2861 bajtów


Rozmiar: 22535 bajtów

Uwaga Dj radiowii inni !! Wykorzystujac zawarte na tej stronie informacje podajce zrodlo, z ktorego czerpiecie :)