Biografia:
Duet Eurythmics powstał jesienią 1980 r. na gruzach formacji The Tourists, której dwoje najważniejszych członków - wokalistka i autorka tekstów Annie Lennox ( ur. 25.12.1954 r. w Aberdeen) oraz kompozytor, gitarzysta i klawiszowiec David Allen Stewart ( ur. 9.09.1952 r. w Sunderland) - postanowiło razem kontynuować artystyczną współpracę. Sukcesy jednak nie przyszły od razu; pierwsza płyta Eurythmics, "In The Garden", nagrana w 1981 r. w Kolonii we współpracy z muzykami grup CAN i D.A.F. - przeszła prawie bez echa, mimo dość interesującego materiału na pograniczu nowej fali i elektropopu. Głośniej o Eurythmics zrobiło się dopiero pod koniec 1982 r., wskutek lansowanego przez telewizję świetnego klipu (co miało się odtąd okazać silną bronią duetu) do piosenki "Love Is A Stranger". Następny przebój "Sweet Dreams" ( numer 1 w USA, numer 2 w Anglii) stał się przełomem w karierze Lennox i Stewarta, rozpoczynając kilkuletnie pasmo sukcesów grupy na światowych listach przebojów. Wydana w lutym 1983 roku druga, chyba najlepsza płyta duetu - "Sweet Dreams ( Are Made Of This)" lokowała się w najmodniejszym wówczas w Wielkiej Brytanii nurcie synthpopu, będąc jednak dziełem ambitniejszym i bardziej dojrzałym niż ówczesne produkcje np. Depeche Mode czy The Human League. Zawierała zarówno melancholijne, liryczne ballady (Jennifer, This City Never Sleeps), ostrzejsze, oszczędne utwory (Sweet Dreams, Somebody Told Me), i bardzo dynamiczne, wręcz transowe piosenki ( I"ve Got An Angel, I Could Give You A Mirror), które dzięki pomysłowym aranżacjom Stewarta i wspaniałemu głosowi Lennox nabrały ogromnej ekspresji i emocjonalności. Potwierdzeniem klasy Eurythmics była kolejna płyta z 1983 roku, "Touch", rozwijająca wątki muzyczne podjęte na "Sweet Dreams", i to w sposób jeszcze barwniejszy (np. utrzymane w rytmach latynoskich "Right By Your Side" i "Aqua"). Największym przebojem duetu w tym czasie stała się zasłużenie piosenka "Here Comes The Rain Again", kunsztownie zaaranżowania przez Stewarta i Michaela Kamena na syntezatory i instrumenty smyczkowe, przejmująco zaśpiewana przez Lennox. Z kolei w Polsce, na Liście Przebojów Programu Trzeciego przez 2 tygodnie królowała inna wyrafinowana ballada z "Touch": "No Fear No Hate No Pain No Broken Hearts".
Po wspaniałym roku 1983, znaczonym awansem duetu do czołówki brytyjskich gwiazd, (co potwierdziły prestiżowe nagrody im. Ivora Novello oraz BRIT AWARDS) rok 1984 nie był już dla Eurythmics tak udany. Popularności nie przysporzyły zespołowi ani płyta "Touch Dance" z remiksami kilku piosenek z "Touch", ani album "1984 ( For The Love Of The Big Brother)", ze ścieżką dźwiękową do filmu Michaela Radforda "1984", na motywach słynnej powieści George"a Orwella. Grupa odrodziła się dopiero albumem "Be Yourself Tonight" z czerwca 1985 r, udowadniającym, iż talent i umiejętności Lennox i Stewarta nie ograniczają się jedynie do tworzenia muzyki w jednym tylko stylu - elektopopie. "Be Yourself Tonight" zdominowała bowiem prosta, bezpretensjonalna muzyka pop - rockowa ("Adrian" nagrany z Elvisem Costello, "I Love You Like A Ball And Chain"), momentami zbliżająca się do klasycznego rocka (porywające do tańca "Would I Lie To You"). Niemniej ważnym był zwrot duetu w stronę muzyki soul, w czym Annie i Davidowi pomogło dwoje wybitnych przedstawicieli tego gatunku: Aretha Franklin ( wokalny duet z Lennox w feministycznym songu "Sisters Are Doin" It For Themselves") i Stevie Wonder ( partia harmonijki w jemu dedykowanym, a stylizowanym na hymny gospel utworze " There Must Be An Angel" - numer 1 w Anglii i na Liście Trójki). Kolejna płyta Eurythmics - "Revenge" z 1986 r. - nie wzbudziła już tak przychylnych recenzji. Na albumie tym znalazło się bowiem zbyt dużo bezbarwnych, popowych utworów takich jak :" A Little Of You", "Take Your Pain Away" czy "The Last Time". Tylko 3 piosenki potwierdzały potencjał duetu: wyborny blues - rockowy "Missionary Man" (nagroda GRAMMY za najlepszy rockowy utwór 1986 r.), nawiązujący do stylu Blondie "Thorn In My Side"" i wzruszająca ballada "The Miracle Of Love" (ostatni jak dotąd przebój nr 1 na Liście Trójki).
Schyłek lat 80 - tych przyniósł dwie najsłabsze płyty Eurythmics i ...ani jednego prawdziwego przeboju. Na wydanym pod koniec 1987 roku albumie "Savage" panował jeden wielki chaos, począwszy od topornych piosenek w stylu synthpop ("Beethoven I Love To Listen To"), przez nużące stylizacje jazzowe ("Put The Blame On Me"), pop - rockowe ( "Wide - Eyed Girl"), a nawet...punk - rockowe ( "I Need A Man"). Jeszcze słabszą i bardziej wymęczoną płytą okazała się "We Too Are One" z sierpnia 1989 r, a tego wrażenia nie rekompensowała obecność dwóch pięknych ballad "Don"t Ask Me Why" i "Angel". Los duetu w 1990 r. przesądziła decyzja Lennox o urlopie macierzyńskim. W trakcie kilkuletniej przerwy w działalności Eurythmics zarówno Annie, jak i David skoncentrowali się na karierach solowych. O odnowieniu współpracy pomyśleli dopiero zimą 1999 r., z okazji przyznania im nagrody BRIT AWARDS za całokształt osiągnięć. Efektem tego była nowa płyta "Peace" z października 1999 r. I choć nie powtórzyła ona największych sukcesów albumów z lat 80 - tych, została jednak dobrze przyjęta zarówno przez publiczność i krytyków, podobnie jak wielkie tournee Eurythmics, z którego część dochodu została przeznaczona na potrzeby Amnesty International i Greenpeace.
Linki:
www.ethrill.net
www.eurythmics.me.uk
http://republika.pl/annielennox
wyniki na listach przebojow
Skomentuj artykul na forum!:

|