The Jam

[Rozmiar: 31412 bajtów]

Albumy:
In The City 1977
This Is Modern World 1977
All Mod Cons 1978
Setting Sons 1979
Sound Affects 1980
The Jam 1981 (USA)
The Gift 1982
The bitterest pill [I ever had to swallow] 1982 (USA)
Dig The New Breed (live) 1982
Beat Surrender 1983 (USA)
Snap 1983
Greatest Hits 1991
Extras 1992
Direction Recreation Creation 1997
The Very Best of The Jam 1997
The Sound of The Jam 2002
The Jam at the BBC 2002

Wazniejsze Single:
In The City 1977 (debiut)
Down in the tube station at midnight 1978
The Eton Rifles 1979
Going Underground 1980
Start 1980
That's Entertainment 1981
Funeral Pyre 1981
Absolute Beginners 1981
Town Called Malice 1982
Just who is the 5 o' clock hero 1982
The bitterest pill [I ever had to swallow] 1982
Beat Surrender 1982

Autor: Falsestuff


Zespół The Jam powstał w 1972 w Sheerwater Secondary School w mieście Woking w hrabstwie Surrey. W 1975 wykrystalizował się skład: wokalista i gitarzysta Paul Weller (ur. 25 V 1958), basista Bruce Foxton (ur. 1 IX 1955), perkusista Rick (właściwie Paul Richard) Buckler (ur. 6 XII 1955) i gitarzysta Steve Brookes, który wkrótce opuścił kapelę, który zaczynała od grania coverów Chucka Berry'ego. Little Richarda itp., jednak wkrótce zaczęła zdradzać inspirujący wpływ amerykańskiego soulu, The Who i coraz popularniejszego punka. Właśnie te nawiązania do przeszłości, a także eleganckie garnitury i w miarę wyrafinowany styl gry wyróżniał ich spośród innych ówczesnych załóg.

Rok 1976 upłynął tercetowi na licznych koncertach w okolicach Londynu, które zwróciły nań uwagę Polydor Records. Podpisany w lutym 1977 kontrakt zaowocował w krótkim czasie singlem "In The City" oraz albumem pod tym samym tytułem, nasuwającym skojarzenia z twórczością grupy The Who i zdominowanym przez gitarę Wellera. Teksty pochylajace się nad upadkiem Imperium Brytyjskiego ("Time For Truth") oraz afiszowanie się z flagą brytyjską przyczepiły grupie etykietkę konserwatystów, zresztą Weller zadeklarował, że w nadchodzących wyborach muzycy oddadzą głosy na torysów. Sprowokowało to oskarżenia o "prawicowy radykalizm", trudne do udowodnienia biorąc pod uwagę społeczny krytycyzm Wellera, co prawda często połączony z afirmacją wyspiarskiego stylu życia i znacznie łagodniejszy niż w przypadku Sex Pistols, a nawet The Clash.

Po wydaniu drugiej małej płytki "Around The World" (utwór dostępny tylko na SP) grupa wyruszyła w pierwsze brytyjskie tournee. Jeszcze w tym samym roku ukazał się drugi, zbliżony charakterem do debiutu, jednak powszechnie uważany za słabszy muzycznie, album The Jam pt. "This Is The Modern World" (zawierał m.in. cover "Davida Wattsa" The Kinks, w którym wokalnie udzielał się również Foxton, dość często wspomagajacy w ten sposób Wellera), promowany singlem "News of The World", jedynym w historii formacji autorstwa Foxtona. Ukazał się on w listopadzie, kiedy zespół udawał się na nieudaną trasę po USA. Brytyjska promocja krążka została przerwana po bójce muzyków z rugbistami w hotelu w Leeds. Weller został oskarżony o napaść, jednak miejscowy sąd ostatecznie go uniewinnił. Po wyjaśnieniu sprawy w marcu 1978 trio udało się na kolejny wypad do Stanów (poprzedzali Blue Oyster Cult), jednak ich występy znowu przeszły bez echa, w odróżnieniu od np. występu zespołu na sierpniowym festiwalu w Reading. Rola The Jam w odrodzeniu subkultury modsów była coraz bardziej widoczna. Antyrasistowski, opisujacy brutalność skinheadów singiel "Down in the tube station at midnight" z tego samego roku zwiastował powrót artystów do formy. BBC nie podjęła sie jego emisji, oskarżając gołosłownie kapelę o "propagowanie chuligaństwa".

Utwór znalazł się na wydanym w listopadzie 1979 albumie "All Mod Cons", który-co ciekawe-zawierał jedynie 9 nowych piosenek, bardziej popowych niż poprzednie dokonania, zdradzających wpływy stylu Raya Daviesa z The Kinks, ale nadal pełnych energii. Pozostałe pięć było już znane z singli lub wczesnego etapu działalności formacji. "Artystyczny patronat" Daviesa jeszcze bardziej uwidocznił się w o rok późniejszym "Setting Sons", czymś na kształt concept albumu (część utworów opowiadało historie trojga przyjaciół) łączącego kwestie brytyjskiego kolonializmu i miejskiego zepsucia z satyrycznym obrazem życia na przedmieściach. Przyniósł on pierwszy singiel The Jam w brytyjskiej pierwszej dziesiątce-prorobotniczy "The Eton Rifles" (3 miejsce), był również pierwszym wydawnictwem zespołu notowanym w zestawieniach Billboardu (na dumnej...137 pozycji, tutaj warto dodać, że wyniki sprzedaży longplayów w ojczyźnie Wellera i spółki notowały tendencje zwyżkowe: "All Mod Cons"-6, "Setting Sons"-4, "Sound Affects"-2, "The Gift"-1, "Dig the New Breed" i "Snap"-znowu 2). Jeszcze przed ukazaniem się kolejnej długiej płyty pt. "Sound Affects" na szczyt brytyjskich notowań trafiły dwa single tercetu: "Going Underground" oraz "Start", wykorzystujący partie basu i gitary z "Taxmana" z Beatlesowskiej płyty "Revolver".

Jednak największy rozgłos ze wszystkich kawałków z dzieła, które w intencji Wellera miało łączyć cechy "Revolvera" z "Off The Wall" Michaela Jacksona (jak się okazało-ze wskazaniem na psychodelię tego pierwszego), zdobył akustyczny opis robotniczego życia "That's Entertainment", jak głosi fama-napisany przez Wellera w pięć minut po powrocie z wakacji. O skali ówczesnej popularności Anglików świadczy fakt, że SP trafił na 21 miejsce UK Top 40...nie będąc w ogóle wydanym w Królestwie! Klasę utworu docenił nawet amerykański magazyn "Rolling Stone", umieszczając go w swojej pięćsetce wszech czasów. O inspiracji współczesnym r'n'b świadczyły niektóre zagrywki perkusji i basu, którego dały początek tzw. Brit-funkowi. Być może dzięki nim] LP trafił do pierwszej setki Billboardu. Na płycie pobrzmiewały również echa innych wybitnych przedstawicieli post-punka (Joy Division, Gang of Four, XTC, Wire).

Kolejne single-stosunkowo mroczny "Funeral Pyre" (jeden z dwóch utworów The Jam z autorskim udziałem Bucklera) i "Absolute Beginners", zatutułowany na wzór powieści o londyńskich miłośnikach swingu z lat 50., zdradzały coraz większą fascynacje amerykańskim R&B, torując drogę krążkowi "The Gift", pełnemu odniesień do soulu i funku, np. linia basu kolejnego brytyjskiego SP nr 1 zespołu-"Town Called Malice", opowiadającemu o życiu na angielskiej prowincji, budziła skojarzenia z "You Can't Hurry Love" The Supremes. W lipcu 1982 piosenka "Just who is the 5 o' clock hero" przebiła sukces "That's Entertainment" plasując się na 8 pozycji brytyjskich notowań bez emisji w tym kraju-osiagnięcie nie pobite do dziś.

W czasie pracy nad albumem Weller przeżył załamanie nerwowe, które skłoniło go do zaprzestania spożywani alkoholu. Na psychiczną dyspozycję artysty dobrze nie wpłynęła "zaledwie" druga lokata soulowej ballady "The bitterest pill [I ever had to swallow]". W październiku 1982 lider należącej wciąż do ścisłej wyspiarskiej czołówki grupy podjęła szokującą decyzję o rozwiązaniu The Jam. Godnym zwieńczeniem kariery tria był jego ostatni singlowy numer 1-"Beat Surrender", poprzedzony jesienną pożegnalną trasą.

Paul Weller nadał pozostał na topie jako członek duetu The Style Council, który założył z klawiszowcem Mickiem Talbotem. Kiedy zainteresowanie tą jeszcze bardziej niż The Jam nawiązującą do soulu formacją osłabło, rozpoczął karierę solową, którą kontynuuje do dziś. Bruce Foxton wydał w 1984 solowy album "Touch Sensitive" dla aristy, po czym imał się różnych zajęć, aby wreszcie w 1991 dołączyć do Stiff Little Fingers. Opuścił ten zespół w styczniu 2006, aby poświęcić się innym projektom. Rick Buckler stworzył z innymi muzykami grupę Time UK, zajmował się też odnawianiem mebli. W 2005 znalazł się w The Gift, funkcjonującym przynajmniej na razie jako coverband The Jam. Obydwaj instrumentaliści wydali na początku lat 90-ych swoją własną wersję historii formacji pełną oskarżeń pod adresem Wellera. Panowie oskarżyli w 1993 Wellera o niewypłacenie należnych honorariów, trzy lata później sprawę zakończyło przejęcie przez Wellera wszystkich wkładów na wspólnym koncie.

The Jam nadal jest uważane za jedną za najważniejszych grup w historii brytyjskiego rocka, o czym świadczą wysokie pozycje płyt z archiwalnymi nagraniami na listach przebojów (np. 8 miejsce boxu "Direction Recreation Creation" w 1997 i taka sama lokata reedycji "Snap!" po wręczeniu Wellerowi nagrody Brit Awards za całokształt zasług dla brytyjskiego przemysłu muzycznego w 2006), miejsca w różnych rankingach wszech czasów (5 w ankiecie Virgin Radio w 2002) oraz wpływ dokonania tercetu na muzykę choćby Blur czy Oasis. Mimo żywionej przez wielu fanów nadziei Weller sukcesywnie zaprzecza możliwości reaktywacji The Jam.

Linki:
http://www.bbc.co.uk/cgi-perl/music/
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jam
http://shopping.yahoo.com/p:The%20Jam:1927003922:page=biography
Skomentuj artykul na forum!:

Rozmiar: 2861 bajtów


Rozmiar: 22535 bajtów

Uwaga Dj radiowii inni !! Wykorzystujac zawarte na tej stronie informacje podajce zrodlo, z ktorego czerpiecie :)